Badania wykazały, że regularna praktyka jogi może mieć wiele korzystnych skutków, w tym zmniejszenie obwodu talii i BMI (wskaźnik masy ciała), poprawę wyglądu ciała i ogólnej jakości życia (1,2,3). Lepsze samopoczucie i poprawa stanu zdrowia mogą prowadzić do lepszych wyborów żywieniowych i poprawy samopoczucia.

Można się zastanawiać, czy istnieje jakaś specyficzna dieta jogiczna, którą należy stosować, aby praktykować jogę. Tak jak istnieje wiele praktyk jogi, istnieją również różne filozofie dotyczące jogi i odżywiania, począwszy od wegańskiej, poprzez wegetariańską, ajurwedyjską, aż po... zupełnie nic konkretnego!

Jedną rzeczą, co do której większość praktykujących może się zgodzić, jest skupienie się na zdrowej żywności, która pomaga czuć się lekko, skoncentrowanym i zapewnia dobre samopoczucie. Warto zacząć od wybierania pełnowartościowych produktów (owoce, warzywa, pełne ziarna, orzechy, nieprzetworzona żywność itp.) Niektóre przepisy można znaleźć tutaj.

Oto kilka pomocnych wskazówek, które możesz przenieść z maty do jogi na stół:

  • Bądź obecny: skup się na jedzeniu, które spożywasz. Odsuń od siebie zewnętrzne czynniki rozpraszające, takie jak telewizja czy nadmierne gadanie. Zauważysz, że będziesz bardziej wyczulony na sygnały świadczące o tym, że czujesz się najedzony.
  • Oddychaj: to pomoże Ci zwolnić tempo i głębiej delektować się każdym kęsem.
  • Bądź świadomy: Zwracaj uwagę na różne pokarmy i na to, jak się po nich czujesz. Czy czujesz się odżywiony, pełny bez uczucia dyskomfortu, pełen energii? A może czujesz się ociężały, masz mdłości lub po prostu "brzydko"?

Dzięki ciągłej praktyce staniesz się bardziej świadomy i obecny, zarówno na macie, jak i poza nią, dzięki czemu będziesz mógł prowadzić zdrowsze, szczęśliwsze i bardziej skoncentrowane życie.

Zrozumienie potrzeb żywieniowych poprzez jogę

Tak jak do praktyki jogi nie potrzebujesz specjalnego stroju (poza, najlepiej, czymś wygodnym) ani szczególnych przekonań religijnych, tak samo nie musisz przestrzegać żadnej szczególnej diety, by praktykować jogę lub zacząć czerpać z niej korzyści. Joga jest dla każdego. Założyciel asztangi jogi, K. Pattabhi Jois, powiedział, że "joga to 99% praktyki i 1% teorii". Innymi słowy, po prostu wejdź na matę - wszystko inne przyjdzie z czasem.

Kiedy zaczniesz łączyć się ze swoim oddechem, ciałem i duchem, prawdopodobnie zaczniesz rozumieć, czego potrzebuje twoje ciało. To pomoże ci ukierunkować twoją filozofię i praktykę odżywiania. W miarę dalszego zgłębiania jogi i pogłębiania praktyki możesz znaleźć wskazówki w starożytnych tekstach jogicznych, takich jak Jogasutry Patańdżalego.

Jeśli stwierdzisz, że potrzebujesz więcej wskazówek, zwrócenie się do ukochanego nauczyciela jogi, dietetyka lub zarejestrowanego dietetyka (RDN) specjalizującego się w jodze może być kolejnym krokiem do rozwoju osobistego i utrzymania zdrowego stylu życia.