Zapytaj Dietetyka: Bezmięsne poniedziałki?

Posted on July 14, 2014 by Emily Kelley-Brown. This entry was posted in Eating Well and tagged rd blog. Bookmark the permalink.

Korzyści z diety wegetariańskiej zostały dobrze zbadane, a wyniki były pozytywne. Amerykańskie Towarzystwo Żywienia i Dietetyki ogłosiło w tym roku, że dieta wegetariańska może zmniejszyć ryzyko śmierci z powodu choroby niedokrwiennej serca i obniżyć szansę na cukrzycę typu II lub nadciśnienie. Może również obniżyć poziom cholesterolu LDL i ciśnienie krwi. Przejście na wegetarianizm jest obecnie gorącym tematem i wiele gwiazd, takich jak Kate Winslet, Paul McCartney, Tobey Maguire i Anne Hathaway, przyjęło wegetariański lub wegański styl życia jako swoją osobistą platformę. Ale nie każdego ciągnie do diety wegetariańskiej lub wegańskiej i to też jest w porządku. Jedzenie jest sprawą osobistą i dietetycy zdają sobie z tego sprawę. Dlatego właśnie trendy takie jak Bezmięsne Poniedziałki są ekscytujące. Nie musi to być wszystko albo nic. Korzyści zdrowotne wynikające z jedzenia mniejszej ilości mięsa, a większej owoców, warzyw, pełnych ziaren i białka roślinnego są nadal obecne, jeśli jesz tylko jeden bezmięsny posiłek w tygodniu. Ten jeden wegetariański posiłek może zmniejszyć spożycie tłuszczów nasyconych i cholesterolu, a ponadto poszerzysz swoje podniebienie o nowe smaki i tekstury.

Przed wskoczeniem do basenu wege, możesz mieć kilka pytań. Oto odpowiedzi na niektóre z najczęstszych obaw wegetarian:

  • Jak uzyskać wystarczającą ilość białka? Przeciętna zdrowa osoba dorosła potrzebuje około 0,8 grama białka na kilogram masy ciała lub 0,36 grama na funt. Dla przeciętnej 150 funtowej, zdrowej osoby dorosłej "zapotrzebowanie" na białko wynosi około 54 gramy dziennie. Mleko, ser, jogurt, fasola, orzechy, pełne ziarna, jajka, tofu, tempeh, seitan i edamame są źródłem białka w typowej diecie wegetariańskiej. Nawet niektóre z naszych warzyw, takie jak szpinak, groszek, brokuły i kukurydza, zawierają białko i pomagają nam zaspokoić nasze zapotrzebowanie na białko każdego dnia.
  • Ale słyszałam, że soja jest dla ciebie szkodliwa. Cała żywność sojowa jest dostępna od wieków i może być częścią bardzo zdrowej diety. Pełnowartościowe produkty sojowe to te, które są najbliższe ich naturalnemu stanowi, jak tofu, tempeh, miso i edamame. Przetworzona żywność sojowa, taka jak izolat białka sojowego, który można czasem znaleźć w batonach proteinowych lub koktajlach, może nie mieć takich samych korzyści zdrowotnych jak cała żywność sojowa i powinna być spożywana tylko przy okazji. Nie wykazano, aby spożywanie soi w ramach zdrowej diety wegetariańskiej powodowało raka, problemy z tarczycą lub inne problemy zdrowotne, ale badania są w toku. Sprawdź ten ciekawy artykuł na temat soi i ryzyka raka piersi z The American Cancer Society.
  • Chciałabym być wegetarianką, ale po prostu nie mogę zrezygnować z sera. Nie ma takiej potrzeby! Dieta wegetariańska może nadal zawierać nabiał i jajka, podczas gdy dieta wegańska nie zawiera żadnego pokarmu, który pochodzi od zwierzęcia. Ser może być częścią zdrowej diety wegetariańskiej, ale uważaj na wielkość porcji i częstotliwość, ponieważ ser ma dużo kalorii, tłuszczu, tłuszczów nasyconych, cholesterolu i sodu. Staraj się myśleć o serze jako o przyprawie, a nie o podstawowym produkcie.
  • Wegetariańskie posiłki są zbyt drogie. To prawda, że niektóre przetworzone wegetariańskie produkty są droższe niż ich mięsne odpowiedniki, ale nie zaleca się ciągłego zastępowania mięsa wysoko przetworzonymi substytutami. Zamiast tego szukaj sposobów, aby włączyć do swoich posiłków więcej fasoli, nasion, orzechów i pełnych ziaren. Żywność taka jak czarna fasola, edamame, soczewica i quinoa są świetnymi źródłami białka i są bardzo tanie w zakupie.
  • Moi przyjaciele i rodzina dali by mi naprawdę trudny czas o jedzeniu tofu. To normalne, że przyjaciele i rodzina stawiają opór przy zmianie diety. Po prostu bądź cierpliwy i staraj się nie naciskać na nikogo innego, aby dokonał zmian, na które może nie być gotowy. Jeśli przyjaciel lub członek rodziny jest zainteresowany dowiedzeniem się więcej o diecie wegetariańskiej, spróbuj zabrać go do swojej ulubionej restauracji wegetariańskiej lub poleć mu tutaj, aby uzyskać więcej informacji.

Zastanawiasz się od czego zacząć? Może to być tak proste, jak zamówienie wegetariańskiej kanapki w restauracji lub zrezygnowanie z mielonej wołowiny w swoich domowych burrito. Kawiarnia Plaza UWMC ma nawet opcje bezmięsne i co tydzień świętuje "Bezmięsny poniedziałek". Szukaj opcji takich jak kanapka z tofu bahn mi i wegetariańska pizza. Jeśli chcesz być bardziej kreatywny w domu, spróbuj zastąpić gotowaną soczewicę mielonym mięsem w sloppy joes lub upiecz wegetariańskie hot-dogi nad ogniskiem tego lata. Jakkolwiek zdecydujesz się to zrobić, spożywanie większej ilości wegetariańskich posiłków zmniejszy Twój ślad węglowy, wpłynie korzystnie na Twoje zdrowie, nauczy nowych zachowań Twoich przyjaciół i rodzinę oraz okaże życzliwość zwierzętom.

Emily Kelley-Brown, MPH, RD, CD jest dietetykiem szpitalnym, który obecnie przechodzi od pacjentów dorosłych do oddziału intensywnej terapii noworodków. W wolnym czasie Emily lubi jeździć konno, gotować i podróżować.

Ten post został pierwotnie opublikowany na blogu RD. Możesz odwiedzić RD Blog i zobaczyć jego archiwa, jeśli masz identyfikator UW Medicine.